• by: Alain Callebaut
  • August 30th, 2019
  • Category: Creativiteit

Van Ann tot Andy


Creativiteit schuilt vaak in een klein hoekje. Of het begint ‘small’, verrast en groeit zo uit tot ‘big’.

Ann Florizoone, een goede vriendin, ruilde decennia geleden België in voor een tropisch eiland. Ze baatte er bijna 20 jaar lang de ‒ naar mijn bescheiden mening ‒ mooiste lokale modeboetiek uit. Haar creativiteit uit zich evenwel nog op een andere manier.

Een gelukkige…

Ga naar een willekeurige Facebookpagina en check de verjaardagswensen. Veel verder dan een banale ‘happy birthday’ of ‘geniet ervan’ komen de meeste posts niet.

Als je het geluk hebt tot de vriendenkring van Ann te behoren, ben je een stuk beter af. Elke keer opnieuw creëert zij grafische pareltjes, vaak heel persoonlijk en van een creativiteit om duimen en vingers bij af te likken. Origineel, to the point en superpopulair bij de ontvangers. Ann heeft geen ‘hogere’ ambities, maar put heel wat voldoening uit haar creatieve aanpak en dat werkt bijzonder stimulerend. Ondertussen zet ze haar creatieve uitspattingen verder in Indië onder de naam Divine jewelry.

Van bijberoep tot popcultuur

Op de lokale markten van Amsterdam springen de typische handgeschreven reclameborden meteen in het oog. Die zijn quasi allemaal het werk van één man: Henry van der Horst. Hij werkte vroeger in een grootwarenhuis en kluste buiten de uren een beetje bij als sign painter.

Tot hij op een dag werd opgemerkt door twee grafische ontwerpers met een sterke interesse in fontdesign. Zij ontwikkelden prompt een website rond de werken van Henry en brachten ze voor een veelvoud van de prijs aan de man. Inmiddels maken de borden deel uit van de Nederlandse popcultuur.

Een verhaal dat herinnert aan dat andere icoon van de popart in de Verenigde Staten: Andy Warhol. Ook hij startte bescheiden als commercieel illustrator, onder meer voor schoenenwinkels en in de reclame- en tijdschriftenwereld van New York. Tot galeriehouder en kunstverzamelaar Leo Castelli zijn Campbell’s-soepblikken en Coca-Colaflessen opmerkte.

De rest is geschiedenis. Sotheby’s zou er meer dan een week over doen om de verzameling van de ‘silver prince of the pop’ te veilen voor US$ 20 mio.